جعفرزاده 6343

ساخت وبلاگ

  از خدا متشکرم که به من فرصت داد تا با انجام کوچکترین کار

که صفحه ای کوچک در دریای دنیای مجازی را شامل میشد،

قدمی در راه افزایش میزان "احترام به افکار دیگران "

در مدرسه که پس از خانه،اولین محیط اجتماعی برای

رشد انسانهاست برداشته باشم


جعفرزاده 6343 ...
ما را در سایت جعفرزاده 6343 دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ijafarzadeh6343e بازدید : 264 تاريخ : يکشنبه 19 آذر 1396 ساعت: 8:28

ادبیات تعلیمی ادبیات تعلیمی گونه‌ای از خلق آثار ادبی است که با درونمایهٔ علمی و اخلاقی به هدف تعلیم و تربیت نگاشته شده‌باشد. در ادبیات فارسی ادب تعلیمی ریشه‌دار است و در آثار رودکی و متقدمان وی و نیز در بخش‌های زیادی از شاهنامهٔ فردوسی به چشم می‌خورد. با توجه به اینکه بسیاری از آثار غیر تعلیمی مانند آثار حماسی و غنایی دامنهٔ تعلیماتی و بار آموزشی در خود دارند یا پندهای اخلاقی به خوانندگان منتقل می‌کنند تعیین مرز میان ادبیات تعلیمی و سایر انواع ادبی اندکی دشوار است. به بیان دیگر دامنه ادبیات تعلیمی تا حد زیادی گسترده‌تر سایر انواع ادبی است. از نمونه‌های بارز ادبیات تعلیمی در زبان فارسی می‌توان به شاهنامه فردوسی،بوستان و گلستان و سایر مثنوی‌های سعدی، مخزن الاسرار سرودهٔ حکیم نظامی، مرزبان‌نام جعفرزاده 6343 ...
ما را در سایت جعفرزاده 6343 دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ijafarzadeh6343e بازدید : 202 تاريخ : دوشنبه 13 آذر 1396 ساعت: 22:02

هر گروه اسمی از  یک اسم به عنوان هسته درست می شود که می تواند یک یا چند وابسته  در پیش یا پس نیز بگیرد .ساختمان گروه اسمی را می توان این گونه نشان داد:              وابسته پیشین  +هسته + وابسته پسین  مثال:       این                    کتاب       خواندنی  اسم اگر وابسته نگیرد باز هم گروه اسمی است. چون می توان برای آن ، وابسته  یا وابسته های متعدد آورد . هسته ی گروه اسمی، اسم است یا هرچه در حکم اسم باشد . ملاک تشخیص هسته ،اضافه است که به طریق زیر عمل می کند: ۱. وابسته های پیشین به یکدیگر اضافه نمی شوند و در بین آن ها و هسته نیز اضافه وجود ندارد : این دو کتاب ۲. اولین کلمه ای که نقش نمای اضافه می گیرد ،هسته است: کتاب ِ خواندنی ۳. عناصری که پس از هسته قرار می گیرند، وابسته های پسین هستند که همه جعفرزاده 6343 ...
ما را در سایت جعفرزاده 6343 دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ijafarzadeh6343e بازدید : 265 تاريخ : دوشنبه 13 آذر 1396 ساعت: 22:02

تعریف شعر مثنوی شرح: کلمه مثنوی در لغت به معنی دوتای می باشد. شعرهایی که بر یک وزن خاص اما هر بیت آن قافیه مستقل خود را دارد یعنی دو مصراع هر بیت هم قافیه می باشند تعداد ابیات مثنوی محدود خاصی ندارد. بدین رو  که مثنوی به لحاظ قافیه محدودیت ندارد بیشتر برای موضوعات طولانی کاربرد دارد. خصوصیات مثنوی سبب گشته است که داستان ها معمولا در قالب مثنوی سروده شوند. علاوه بر داستان سرایی با مثنوی، برای هر موضوعی که طولانی باشد هم از مثنوی استفاده میگردد.سرودن مثنوی از قرن سوم و چهارم هجری شروع شده است که از بهترین و معروفترین مثنوی ها می توان، شاهنامه فردوسی، خمسه نظامی، مثنوی مولوی و حدیقه سنایی را نام برد.قدیمی ترین مثنوی سروده شده، که اینک به جز چند بیت چیزی از آن موجود نیست- مربوط به رودکی می باشد جعفرزاده 6343 ...
ما را در سایت جعفرزاده 6343 دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ijafarzadeh6343e بازدید : 194 تاريخ : دوشنبه 13 آذر 1396 ساعت: 22:02

مفعول کلمه ای است که کار بر روی آن انجام می شود: مثلا در مثال علی حسن را می بیند، حسن بعنوان مفعول است چون که دیده شده است.

مثال:

they drink water

we play football

Tom sees Marry

آنها آب می نوشند

ما فوتبال بازی می کنیم

تام مری را می بیند


جعفرزاده 6343 ...
ما را در سایت جعفرزاده 6343 دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ijafarzadeh6343e بازدید : 203 تاريخ : دوشنبه 13 آذر 1396 ساعت: 22:02

تکرار از آرایه‌های ادبی است که به معنی دوباره یا چندباره آوردن واژه‌ای است، به گونه‌ای که بتواند بر موسیقی درونی بیفزاید و تأثیر سخن را بیشتر سازد. تکرار بیشتر در اشعار مولوی دیده می‌شود، پس از مولوی بیشترین میزان تکرار در اشعار حافظ و سعدی است.

هم نظری، هم خبری، هم قمران را قمری هم شکر اندر شکر اندر شکر اندر شکری


جعفرزاده 6343 ...
ما را در سایت جعفرزاده 6343 دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ijafarzadeh6343e بازدید : 218 تاريخ : دوشنبه 13 آذر 1396 ساعت: 22:02

2- متمم اسمی  ،  3-  متمم فعلی .راه شناخت متمم ها : 1- ساده ترین راه تشخیص نوع متمم ها اول تشخیص متمم قیدی است که آن هم با حذف در جمله می توان تشخیص داد که اگر بتوانیم متممی را از جمله حذف کنیم چنان که به معنی جمله آسیبی نرسد و مفهوم آن ناقص نگردد ، آن متمم ، متمم قیدی است مثل: دوستم کتاب را از روی میز برداشت . ( از روی ) متمم قیدی است و جمله سه جزئی با مفعول می باشد . (دوستم کتاب را برداشت .) معمولاًمتمم های قیدی در جمله می توانند متعدد باشند وبا حرف های اضافه ی متعددی هم به کار می روند.مثل : حسن از بازار با اتوبوس به خانه آمد . که فعل آمد ناگذر بوده و هر کدام از متمم ها را حذف کنیم مفهوم جمله ناقص نمی شود و جمله ی « حسن آمد » یک جملهی دو جزئی کامل است .2- متمم اسمی : متممی است که قابل حذف جعفرزاده 6343 ...
ما را در سایت جعفرزاده 6343 دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ijafarzadeh6343e بازدید : 213 تاريخ : دوشنبه 13 آذر 1396 ساعت: 22:02

همه ی فعلها مفهوم  یکسان ندارند. بعضی از انها مفهوم انجام گرفتن  کار را می رسانند.مثل : خوردم ، نوشتی، می سازید و..... وقتی این فعلها را می شنویم ، کاری در ذهنمان نقش می بندد. مثال : سارا امروز به مدرسه میرود. در این جمله ، فعلمی رود نشان می دهد که سارا کاری انجام داده است. به این دسته از فعلها ، فعل خاص  می گوییم. دسته ای دیگر از افعال ، مفهوم انجام کار نمی رسانند. مثل : شد – بودم – است وقتی این فعلها را می شنویم ، کاری در ذهنمان نقش نمی بندد. به این دسته از فعلها ، فعل اسنادی ( عام یا ربطی ) می گوییم. چند نکته : ۱ - فعلهای اسنادی روی دادن حالت را بیان می کنند. مانند : سارا خسته شد. هوا سرد شد. در این جمله  سارا کاری انجام نداده بلکه حالتی را پذیرفته است . ۲ - فعلهای اسنادی محدودند و عبارت جعفرزاده 6343 ...
ما را در سایت جعفرزاده 6343 دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ijafarzadeh6343e بازدید : 241 تاريخ : دوشنبه 13 آذر 1396 ساعت: 22:02

هنگامی که خدا انسان را اندازه می گیرد متر را دور قلبش می گذارد نه دور سرش . . .
جعفرزاده 6343 ...
ما را در سایت جعفرزاده 6343 دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ijafarzadeh6343e بازدید : 220 تاريخ : دوشنبه 13 آذر 1396 ساعت: 22:02

فرا رسیدن اربعین حسینی را خدمت شما تسلیت عرض می کنیم
جعفرزاده 6343 ...
ما را در سایت جعفرزاده 6343 دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ijafarzadeh6343e بازدید : 207 تاريخ : يکشنبه 12 آذر 1396 ساعت: 3:07

 برای درک بیشتر تشخیص،اشعاری را می آوریم و به با زبانی ساده به توضیح آن ها می پردازیم.   به این بیت مولانا توجه کنید: دیده ی عقل مست تو،چرخه ی پست چرخ تو گوش طرب به دست تو،بی تو به سر نمی شود   کلمه ی "دیده ی عقل" را ببینید.در این جا،مولانا،"عقل" را به انسان تشبیه کرده است.سپس"دیده" را که بارزترین اجزای انسان است به آن اضافه کرده است و یک استعاره ی مکنیه به وجود آورده است.به عبارتی دیگر،شاعر با تشبیه عقل به انسان،به آن جسم و جان و ویژگی انسانی بخشیده است.به این نوع استعاره ی مکنیه ای که مشبه به آن انسان باشد،تشخیص یا شخصیت بخشی می گویند. "گوش طرب" نیز تشخیص است.  نمونه ای از تشخیص،از سهراب سپهری: ((گاه تنهایی صورتش را به پس پنجره می چسباند شوق می آمد دست در گردن حس می انداخت فکر بازی می کرد) جعفرزاده 6343 ...
ما را در سایت جعفرزاده 6343 دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ijafarzadeh6343e بازدید : 298 تاريخ : يکشنبه 12 آذر 1396 ساعت: 3:07

جعفرزاده 6343 ...
ما را در سایت جعفرزاده 6343 دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ijafarzadeh6343e بازدید : 199 تاريخ : پنجشنبه 2 آذر 1396 ساعت: 6:11

هــیچ وقت عــاشق بـهترینها نباش ، بهترین باش تا بهــترین ها عاشق تو بــاشند
جعفرزاده 6343 ...
ما را در سایت جعفرزاده 6343 دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ijafarzadeh6343e بازدید : 212 تاريخ : پنجشنبه 2 آذر 1396 ساعت: 6:11